Jun 29, 2010

Me as a volunteer

Tarikh : 24, 25, & 26 Jun 2010
Tempat: Stadium Titiwangsa, Kuala Lumpur.
Mase: 11 pagi - 8 malam

Pada tarikh, masa dan tempat di atas, aku telah melaporkan diri sebagai volunteer untuk KL Marathon; Standard Charted. Mengikut jadual, aku sepatutnya jadi volunteer bersama-sama dengan Cik Yasmin. Tapi disebabkan dia diserang wabak chicken pox, so aku kenalah pergi sorang2.

Bende2 yang aku kena buat sebagai volunteer:
1/ jadi operator..bukan operator telefon ke hape..tapi gelaran untuk orang yang jaga terminal (kaunter)..sbg operator kena handle system..actually senang je..lebih kurang mcm system kat library mase kat samura dulu..tutup mata pun boleh..ceh, padahal dh nak menangis mase gune system tu first time..

2/ jadi assistant operator..kena carik bib number kat dalam rak..(*bib number = nombor yang selalu orang tampal kat baju mase lari marathon tuh)

3/ jadi packer..ambik singlet runner mengikut size yg telah diorang tempah..juga pack guicebook masukkan dalam beg..

Mase hari kejadian, terdapat banyak bende yang aku belajar:
1/ bila dah jadi volunteer untuk sesuatu event tuh, kita kne tau semua bende pasal event tersebut..mase aku jaga terminal hari tuh, banyak jugak soalan2 cepumas yang wat aku terkebil2 nak menjawabnya..antaranya soalan2nya (bersama dengan jawapan aku dalam hati masa tuh):

" Where can i park my car?" - how should i know?..kete pon aku xde..
" Pukul berapa category half marathon start?" - sila bace guidebook yang aku dah penat2 pack masuk dalam beg tuh..
"How many runner for 5Km under 15 years old?" - sorry, i dun have the statistic..
" How long it take from here to Dataran Merdeka?" - it's depend sir. you taking cab or u walk?

2/ kadang-kadang kite kena pandai temberang..mcm konon2nya kate system down padahal tersalah tekan sampai sebabkan komputer hang..

3/ communication skill mmg penting giler..communication???..ok, bile dengar mmg mcm senang..yelahkan, pe yg susahnya untuk bercakap dengan org..tp seriously kalu x practice cara2 yg betul nk ckp dengan org yg x dikenali, nk tnya benda yg simple pun bleh jd susah..contohnya: nk ckp bende yg simple mcm "can you please write your phone number sir." bleh tergagap2 dibuatnya..mmg penting..ESPECIALLY kalu dh amek course dietetic..-_-"

4/ kena punctual..jangan wat event tuh mcm event yg bapak kita anjurkan..(enough said)

5/ kne respect org yg kite serve..ok, ade satu kes nie..ade sorang akak/adek nie nak amek bib number untuk family dia (satu family join ok)..tp ade masalah dengan system yang tulis kat situ registration perempuan tu tak lengkap..pastu bile perempuan tu mengadu kat info kaunter, ade volunteer kat situ dengan selamba badak cakap "KALAU TAK BAYAR TAK PAYAHLAH NAK LARI"..serius, itu memang kurang ajar..lagi2 bile sebenarnya yang ada masalah adalah system tuh sendiri..ces betul..kalu aku jadi perempuan tu memang aku balik kasut..

Bende2 yang aku bawak pulang selama 3 ari tuh..
1/ 3 helai t-shirt
2/ RM 120 (dah habis byr Domino's ngn upah repair laptop)
3/ certificate

note gedik:
jumpe 2 org lelaki ensem..bukan volunteer tp runner..OMG, mmg ensem..haha..

1 comment:

Farah Zamri said...

alamak!
rugi gile x join ko jadi volunteer..
isk isk isk..

Post a Comment

 

Designed By Blogs Gone Wild!